Förra veckan var jag och min sambo på semester i Spanien, på den mysiga badorten Benidorm i Casa Blanca på östkusten. Vi flög ner med SAS och eftersom det var tidigt på morgonen bokade vi frukost på planet. Glutenfri kost gick inte att beställa via internet utan jag var tvungen att ringa för att boka det. Sagt och gjort, efter 40 minuter i telefonkö kom jag fram till SAS kundservice och fick bekräftat att glutenfri frukost var bokad till mig samt glutenfri lunch på hemresan. Väl ombord på planet så visade det sig att de inte hade fått in vår beställning. De hade därför ingen glutenfri frukost med på planet men jag fick en ordinarie frukost som bestod av yoghurt med rostad granola, bröd, ost och skinka. Som tur var så var inte granolan blandad med yoghurten så jag kunde äta yoghurten och ostskivan i alla fall. Dock mättade det inte särskilt mycket och tilläggas ska att det var en fyra timmars flygning. Jag ångrade såklart att jag packat ned alla energibars i den incheckade väskan och ingen i handbagaget. Slutsatsen av detta är att man aldrig ska räkna med att det finns glutenfri mat, även om man bokat i förväg, därför kan det vara bra att alltid ha med något litet i handbagaget i reserv. Hotellet där vi bodde (Gran Hotel Delfin) hade jag kontaktat i förväg angående glutenfri frukost och de hade bekräftat att de har glutenfria alternativ på frukostbuffén och till och med glutenfritt bröd så det kändes tryggt att veta och gjorde att jag inte tog med mig knäckebröd eller liknande på resan, vilket annars kan vara ett tips om man inte vet hur frukostutbudet ser ut. Det glutenfria brödet fick jag fråga efter och de värmde då upp en baguette som smakade helt okej, dock bad jag endast om det en frukost eftersom det fanns så mycket annat som var naturligt glutenfritt på den stora frukostbuffén. Jag som älskar goda frukostar känner mig ändå alltid lite besviken när jag kommer till hotell som har pannkakor och mängder av bakverk med gluten. I sådana situationer är jag ledsen att jag har celiaki och inte kan njuta av allt det goda men å andra sidan är jag glad för att jag äter mer nyttigt. Melon och andra frukter är ju bara så gott det också! Vi hade bokat halvpension på hotellet och det var olika middagsbufféer i restaurangen varje kväll. Det var inte uppmärkt vid rätterna vad som var glutenfritt utan om det var något jag undrade över så hjälpte personalen gärna till och visade. Alla i serveringspersonalen hade inte full koll på gluten men de såg till att hämta kocken eller någon annan om de kände sig osäkra själva. De erbjöd sig också att värma en glutenfri baguette till middagen om så önskades. Även på middagsbuffén dignade dessertbordet av olika läckerheter men det enda jag kunde äta var glass och frukt. Inte så illa det heller! Jag hade skrivit ut Celiakiförbundets översättningskort (tillgängligt för medlemmar i förbundet) och tagit med ifall det skulle bli problem med språket, dock behövde jag aldrig visa det. Personalen på hotellet var inte särskilt kunniga på engelska men sa jag "sin gluten" så förstod de vad jag menade. Att skriva ut översättningskort är ett bra tips, det gör jag alltid när jag reser utomlands. Jag överraskades av att så mycket var märkt "sin gluten" på förpackningarna i Spanien, tex chipspåsar och glass. Det gjorde att jag kände mig trygg med att köpa det utan att behöva lusläsa ingrediensförteckningen. Efter en härlig vecka med massor av god glutenfri mat, sol och bad var det dags att lämna Benidorm. Transferbussen till flygplatsen gick 4 timmar innan flyget skulle avgå och på flygplatsen fick vi veta att planet skulle bli 2 timmar försenat. Vi hade inte hunnit äta så mycket frukost och bestämde oss för att ta något att äta på flygplatsen. Det visade sig inte vara det lättaste för mig med celiaki att hitta något glutenfritt alternativ, då de flesta ställen endast sålde smörgåsar av olika slag. Jag började med att fråga på Subway. Inget glutenfritt. Frågade på Starbucks. Inget glutenfritt. Frågade på Rodilla (som enligt hemsidan skulle ha glutenfritt bröd). Inget glutenfritt, men blev hänvisad till en annan restaurang som hette Canas y tapas som skulle erbjuda glutenfria smörgåsar. Där frågade jag en i personalen som glatt svarade att de hade glutenfria toasts. Äntligen! Jag kände mig lättad och väldigt hungrig. Men när jag kom fram och skulle beställa så sa killen vid disken att de inte alls hade glutenfritt bröd. Han hänvisade mig istället till ett annat matställe som hette La Pausa. Det första jag fick se när jag kom in där var en skylt att de erbjöd mat från Schär. Så underbart. Jag beställde en focaccia och fick en inplastad focaccia som tinats i micron och även om den var kall i mitten så smakade den himmelskt för mig just då. Efter över en timmes letande och efter att ha frågat på 5 ställen hade jag äntligen fått något att äta. Ska det behöva vara så? På planet hade jag börjat bli hungrig igen och var lite orolig att de inte heller på hemresan fått min bokning av glutenfri lunch. Mycket riktigt. De hade fått in bokningen av lunch men inte att min skulle vara glutenfri. Efter att flygvärdinnan hämtat ingrediensförteckningen kunde jag dock konstatera att lunchen inte innehöll gluten så det gick bra ändå. Det var mina erfarenheter kring att äta glutenfritt på semester i Spanien. Till nästa gång ska jag vara mer förberedd och alltid ha med mig något ätbart, framför allt till flygplats och flygresa. Jag konstaterar ändå att kunskapen om gluten i Spanien är bra och att jag haft en väldigt härlig semester!